خودروساز مطرح آلمانی، مرسدس بنز، در جریان نمایشگاه خودرو دیترویت ۲۰۱۸ از برنامه‌های خود برای تولید نسخه‌هایAMG مجهز به پیشرانه‌های نیمه هیبریدی از کلاس CLS و E خبر داد. پیشرانه‌های به‌کاررفته در این خودروها از نوع شش سیلندر خطی سه لیتری و مجهز به توروبو شارژر است که به یک سیستم الکتریکی موسوم به EQ Boost مجهز شده‌اند. سیستم EQ Boost در حقیقت یک موتور الکتریکی کوچک است که علاوه بر افزایش قدرت پیشرانه، سیستم الکتریکی ۴۸ ولتی خودرو را نیز تغذیه می‌کند. سیستم مذکور در حال حاضر در بعضی مدل‌های مرسدس موجود است که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به مرسدس S500 سفارش اروپا اشاره کرد. سیستم به‌کاررفته در S500 عملکرد نرم و بسیار مناسبی دارد و سبب افزایش قدرت پیشرانه شده است. با این حال، مرسدس به‌ دنبال افزایش توان این پیشرانه بوده و حالا قرار است نسخه‌های AMG مجهز به این سیستم را با نام AMG 53 راهی بازار کند.

بر اساس اعلام مرسدس بنز، از اواخر سال جاری میلادی، نسخه‌های AMG 53 از مدل‌های CLS و E راهی بازار می‌شود. در این خودروها همان پیشرانه‌ی شش سیلندر به همراه موتور الکتریکی کوچک به‌ کار رفته و تنها تفاوت در قدرت توربوشارژرها است. توربوشارژر نسخه‌های AMG 53 قوی‌تر از نسخه‌های معمولی است و همین امر سبب می‌شود قدرت خروجی خودروها افزایش چشمگیری داشته باشد.

برای مقایسه باید نگاهی به عملکرد این پیشرانه در نسخه‌های استاندارد و AMG 53 بیاندازیم. پیشرانه‌ی شش سیلندر مذکور در نسخه‌ی استاندارد CLS450 معادل ۳۶۲ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و با اضافه کردن سیستم الکتریکی EQ Boost این ارقام به ترتیب به ۳۸۳ اسب بخار و ۷۵۰ نیوتن‌متر تغییر می‌یابد؛ اما با تغییر قدرت توربوشارژر در CLS53 AMG، قدرت آن به ۴۵۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور تولیدی آن به ۷۷۰ نیوتن‌متر افزایش یافته است. لازم به ذکر است که سیستم الکتریکی نیمه هیبریدی به‌کاررفته در مدل‌های AMG 53 تغییری نکرده‌ و تغییرات پیشرانه صرفا محدود به بخش توربوشارژر است. بر اساس ادعای مرسدس، تنها ۴.۴ ثانیه زمان نیاز است تا CLS53 از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت دست یابد.

به لطف استفاده از پیشرانه‌ی نیمه هیبریدی مشابه CLS53 AMG، قدرت و گشتاور E53 AMG مدل ۲۰۱۹ به ترتیب از نسخه‌ی استاندارد E400 با ۳۲۹ اسب بخار قدرت و ۴۸۰ نیوتن‌متر گشتاور و سدان E43 AMG با ۳۹۶ اسب بخار قدرت، بیش‌تر است. این اولین باری است که مرسدس تصمیم به تولید نسخه‌ی کامل AMG از مدل‌های کابریولت و کوپه‌ی کلاس E گرفته است.

تمام مدل‌های AMG 53 به جعبه‌دنده‌ی ۹ سرعته‌ی دو کلاچه مجهزند که قدرت تولیدی پیشرانه را از طریق سیستم چهار چرخ محرک انحصاری مرسدس، موسوم به 4Matic، به تایرها انتقال می‌دهد که البته برای افزایش بازدهی، این سیستم می‌تواند تمام قدرت پیشرانه را تنها به چرخ‌های عقب انتقال دهد. مدل‌های CLS53 AMG به تعدادی از تکنولوژی‌های کمک‌راننده که تاکنون تنها در مرسدس کلاس S دیده می‌شد، مجهز‌ شده‌اند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به سیستم فعال کمک ترمز، سیستم فعال کمک فرمان، سیستم فعال محدود کردن سرعت، کروز کنترل تطبیق‌پذیر اشاره کرد. در تمام مدل‌های AMG 53 سیستم تعلیق پنوماتیکی استفاده شده است که با استفاده از سیستم انتخاب حالت رانندگی خودرو، می‌توان تنظیمات مربوط حالت‌های راحت، اسپرت و اسپرت پلاس را روی آن اعمال کرد.

سپر جلو در مدل‌های AMG 53 بازطراحی و جلو پنجره‌ی دوپره‌ی آن با کروم تزئین شده است و اگزوزهای گرد دوگانه در عقب خودرو، یکی دیگر از المان‌های طراحی جدید برای AMG 53 است. هنوز مشخص نیست که در آینده خط تولید نسخه‌ی AMG 53 به کدام یک از مدل‌های مرسدس بنز گسترش می‌یابد؛ اما بر اساس گزارشات، نسخه‌ی AMG 53 از مرسدس کلاس S تولید نخواهد شد.